De kracht van een goed compliment; een waargebeurd verhaal
Een tijd geleden werkte ik voor een opdrachtgever aan een verandertraject dat onder meer beoogde om de proactiviteit en het positivisme van medewerkers te bevorderen. Wegens veranderende marktomstandigheden ging het bedrijf een andere koers varen. Dat betekende dat, in plaats van passief te wachten totdat het werk op ze af kwam, nu van de mensen werd gevraagd om proactief te worden en te leren denken en handelen in mogelijkheden. Wil je dat zelf ook bereiken in je organisatie? Lees hieronder hoe je dat kunt doen.
KLAAGCULTUUR
De cultuur werd gekenmerkt door het benadrukken wat nog niet goed ging, wat verkeerd was gegaan, wat anders moest. Dit was goed bedoeld (immers met de intentie om te verbeteren), maar het effect was dat er veel geklaagd werd: directie over medewerkers en vice versa, alsook tussen collega’s onderling.
KRITIEK
Natuurlijk is het niet verkeerd om aan te geven als iets niet goed gaat; mensen die kritiek uiten over wat er mis is in de organisatie worden doorgaans betiteld als ‘lastig’ of ‘vervelend’. Vaak echter betreffen dit medewerkers die betrokken zijn bij hun baan en werkgever en de dingen durven te benoemen die anderen niet zien of (h)erkennen (lees in dit verband ook dit artikel). De balans is hierbij evenwel van belang.
WEDSTRIJD
Daarom bedachten we een wedstrijd om medewerkers te stimuleren positief te zijn over hun collega’s. Iedereen mocht 3 certificaten uitreiken aan een andere collega: een bronzen, een zilveren en een gouden. Op het certificaat werd een compliment geschreven: concreet waarneembaar gedrag dat de business had geholpen. Dus niet: “Ik geef een bronzen certificaat aan Jan omdat hij altijd zo aardig is en koffie voor ons haalt”, maar: “Ik geef een bronzen certificaat aan Jan omdat hij me vorige week ongevraagd heeft geholpen. Zonder hem hadden we de deadline niet kunnen halen en had de klant niet beleverd kunnen worden”. Of: “Ik geef een zilveren certificaat aan Jans omdat ze heel klantgericht is. Ik belde haar een keer op haar vrije dag en wist dat niet. Ze benoemde het niet eens en hielp me meteen verder”. Vervolgens overhandigde je het certificaat aan die collega waarbij je uitlegde waarom hij of zij jouw certificaat kreeg.
LASTIG
Dat bleek best een uitdaging te zijn voor de medewerkers: niet alleen om keuzes te maken (voor al die collega’s had je immers maar 3 certificaten tot je beschikking) maar ook het concreet maken van het compliment. Het opvallendste van dat alles was dat het ontvangen van het compliment de grootste uitdaging bleek te zijn. Want ineens werden mensen op een positieve wijze geconfronteerd met gedrag dat anderen in hen waardeerden, terwijl ze dat gedrag zelf maar heel gewoon vonden. Ook waren er medewerkers die aanvankelijk geen enkel compliment konden bedenken voor anderen. Niet onbegrijpelijk wanneer je er zo vertrouwd mee bent om te benoemen wat niet goed gaat; soms moet je dan even op weg geholpen worden in het zien wat wel goed gaat.
TROTS
We begeleidden de mensen erin dat ze trots mochten zijn op de complimenten die ze gegeven en gekregen hadden en moedigden ze aan om de certificaten op te hangen in hun kantoor of werkruimte. Niet alleen trok dat de aandacht van andere collega’s; ook mensen van buitenaf die de certificaten zagen hangen, reageerden daarop. Het duurde even, maar het gevolg was wel wat we gehoopt hadden: een enorme boost aan positivisme in de organisatie. Collega’s die elkaar niet alleen een certificaat gaven, maar zelfs social media gebruikten om het compliment kenbaar te maken aan de buitenwereld. Dit ging uiteraard niet ongemerkt voorbij aan de klanten van het bedrijf.
WAARDERING EN BETROKKENHEID
Gelukkig was het na die wedstrijd niet gedaan. De medewerkers hadden ervaren wat voor kracht een welgemeend en concreet compliment geeft. We bleven hen aanmoedigen om te kijken naar mogelijkheden en te denken in oplossingen in plaats van het alleen aankaarten van een probleem. Medewerkers voelden zich daardoor niet alleen gezien en gewaardeerd, maar ook meer betrokken bij het bedrijf.
GROOT OF KLEIN?
Dus of je nou een heel groot of heel klein bedrijf hebt: dit kun je ook in jouw organisatie teweeg brengen. Ook kun je variëren in grootschalig of kleinschalig: doet het hele bedrijf mee of is het praktischer om te starten met een pilot binnen 1 business unit of team? Hoe dan ook: een dergelijke actie vergroot de passie en bevlogenheid van je mensen en dus: van je organisatie.