Mobile menu

Nieuws

Oh nee, mijn medewerker vertrekt… 5 tips hoe je hierop als CEO goed kunt reageren

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt. Je besteedt veel tijd en geld aan de ontwikkeling van je medewerkers. Ben je net lekker op dreef, vertrekt die ene goede medewerker (juist hij!). Natuurlijk mag je daar stevig van balen; misschien voel je je zelfs persoonlijk afgewezen of boos, na alles wat je voor hem gedaan hebt. Lees hier 5 tips wat je beter kunt doen in plaats van te reageren vanuit deze emoties.

Stimuleer de ambitie van je medewerkers

Ambitie is goed en is niet tegen te houden. Wanneer je dat doet, ontstaat er juist wrijving en gaan werkgever en werknemer uiteindelijk op een gefrustreerde manier uit elkaar.

In het verleden hield ik ambitiegesprekken met medewerkers. Wat waren hun dromen? Als geld geen issue zou zijn, wat zouden ze dan het liefste doen? En ook concreet: wat zou je over 5 of 10 jaar willen doen in je leven?

Een succesvolle accountmanager verzuchtte dat ze eigenlijk heel graag makelaar zou willen worden. Het bedrijf had daar echter geen enkele baat bij. Toch heb ik de CEO ervan overtuigd een studieovereenkomst aan te gaan. De medewerkster was erg verbaasd en gevleid toen ze hoorde dat haar werkgever bereid was te investeren in haar ambitie, wetende dat ze het bedrijf uiteindelijk zou gaan verlaten.

De opleiding duurde 3 jaar in deeltijd. De medewerkster ging minder werken zodat ze voldoende inkomen kon genereren naast het volgen van de opleiding (en de hoge omzetten binnen kon blijven halen voor haar werkgever!).

De vrouw bleef zo 3 jaar langer bij het bedrijf. Later vertelde ze me dat ze voorafgaand aan ons gesprek al sollicitatiebrieven had verstuurd omdat ze verwachtte dat de CEO heel boos zou worden wanneer ze “bekende” wat haar ambitie was. Toen ze uiteindelijk het bedrijf verliet, was ze nog steeds dankbaar voor de kansen die haar geboden waren en ze bleef op die manier een ambassadeur voor het bedrijf.

Zet de deur open

Het klinkt tegenstrijdig, maar soms is het zowel in het belang van het bedrijf als van de medewerker om deze aan te moedigen zich verder buiten je bedrijf te ontwikkelen; zeker wanneer je iemand niet meer kan bieden dan je al hebt gedaan.

Ondanks dat het jammer is wanneer goede medewerkers je bedrijf verlaten, schept het ook nieuwe kansen. Je kunt bijvoorbeeld net afgestudeerde medewerkers inzetten die beschikken over de nieuwste kennis en vroeg in hun carrière een steile leercurve ontwikkelen. Ook bestaande medewerkers profiteren hiervan.

De tijd is nu eenmaal voorbij dat mensen bij één werkgever blijven tot hun pensioen. Stop met het bestempelen van job-hoppers als ‘niet loyaal’. De gemiddelde Hbo’er blijft tegenwoordig tussen de 2 à 5 jaar bij een onderneming.

Lees hier meer over het vinden, binden, boeien en laten groeien van medewerkers.

Praktische tips

Is het voorgaande nog niet je “cup of tea”, neem dan deze 3 praktische tips ter harte:

1.    Reageer positief

Feliciteer je medewerker met de nieuwe uitdaging en bedank hem/haar voor de bijdrage die deze geleverd heeft. Toon belangstelling voor wat de medewerker gaat doen. Natuurlijk mag je zeggen dat je het jammer vindt, maar vermijdt de aanval of de slachtofferrol.

2.    Behoud je waardigheid

De medewerker heeft besloten dat er buiten het bedrijf een betere kans ligt. Ga die beslissing niet in twijfel trekken of een onderhandeling starten wat er moet gebeuren om de medewerker te laten blijven. In plaats daarvan: moedig de medewerker aan in contact te blijven. Je weet immers niet wat er kan gebeuren in de toekomst bij zowel het bedrijf als de medewerker.

3.    Besef: jouw reactie ligt onder een vergrootglas

Stem samen af hoe het vertrek wordt gecommuniceerd. Vertel het ook zo snel mogelijk, voordat dit gaat “rondzingen”. Bedank de medewerker voor de inzet van de afgelopen periode en organiseer een gepast afscheid. Een duidelijk afscheidsmoment is belangrijk voor zowel vertrekkende als blijvende medewerkers.

Realiseer je dat jouw mensen ontzettend goed opletten wat en hoe jij communiceert dus ben je op zo’n moment bewust van je voorbeeldfunctie.

Tot slot

Bedenk dat de vertrekkende medewerker een toekomstige klant kan zijn of tenminste een ambassadeur!

HR-model Lieke de Jong

Alle berichten