Mobile menu

Nieuws

3 tips om een inspirerende cultuur te creëren

De strijd om het vinden, binden, boeien en groeien van getalenteerde medewerkers is groter dan ooit. Met alleen goede arbeidsvoorwaarden kom je er als werkgever niet meer dus… wat heb je nog meer te bieden? Een positieve cultuur!

Geen bordje aan de muur

Natuurlijk kun je een niet een cultuur duurzaam veranderen door mooie posters aan de muur te plakken over missie en visie, naast het nieuwe dartboard of na die leuke middag op de hei. En er zit nu eenmaal geen knopje op mensen dat je desgewenst “aan” of juist “uit” kunt zetten. Het gaat om leiderschap en authenticiteit die het verschil maken wanneer je meer eigenaarschap wilt realiseren in je management team en bij je medewerkers.

En hoe doe je dat dan?

State of Excellence werkt graag met bedrijven die van hun Management Team een Winnend Team willen maken. Teamleden die elkaars krachten kennen en deze optimaal inzetten om zo sneller, efficiënter en bovenal plezieriger resultaten te behalen en te verbeteren. Hiervoor bieden we een keur aan mogelijkheden, passend bij de huidige en de gewenste situatie. We hebben ervaren dat deze aanpak van positieve invloed is op de medewerkers en vooral: de cultuur. Ook daarvoor bieden we diverse programma’s aan.

Graag delen we onze kennis en ervaring en daarom geven we hieronder 3 tips om een inspirerende cultuur te creëren:

Tip 1: Communiceer het bestaansrecht van de organisatie: het “waarom”

Wat wil je toevoegen aan je klanten, je vakgenoten, je mensen, de wereld? Het ontwikkelen van ambitie en eigenaarschap is pas mogelijk als het “waarom” duidelijk is voor mensen. Waar gaan we voor? Waar kan ik mij mee verbinden? Dat is dus niet “meer winst maken” of “de beste service leveren”. Daar springen mensen hun bed niet voor uit om aan bij te dragen. Er dient een inspirerende, zingevende missie te worden geïdentificeerd en bovenal: veelvuldig gecommuniceerd, zowel intern als extern.

Tip 2: Zet een duidelijke stip op de horizon: het “hoe”

Maak duidelijk hoe je die missie gaat realiseren: de visie. Missie en visie geven een visionair en ambitieus beeld van het bestaansrecht van de organisatie. Bovendien wil je ook voor de komende 3 – 5 jaar een duidelijke koers uitzetten: je bepaalt wat je wilt bereiken: de bedrijfsstrategie. Mensen lopen het vuur uit de sloffen om bij te dragen aan succes. Als je weet waar je voor gaat, trek je mensen aan die daaraan bij willen dragen.

Tip 3: Open deur? Nee: zorg voor open, eerlijke communicatie

Als je mensen niet vrijuit durven of kunnen praten, verwacht dan ook geen creativiteit of innovatie van ze. Het lijkt misschien basaal, maar het tegenovergestelde is waar: het begint met open en eerlijke communicatie. Vertel de mensen regelmatig waar de organisatie naar toe gaat, waar je nu staat en wat er speelt. Maak gebruik van de kennis, vaardigheden en ervaring van je mensen en betrek ze bij zowel de successen als de (dreigende) uitdagingen. Op die manier houd je ze niet alleen “gebonden” en “geboeid”; je maakt van veel meer talent gebruik!

Tot slot

Wil je graag meer weten over het ontwikkelen van een cultuur waar mensen trots deel van willen uitmaken en proactief aan willen bijdragen? Wil je betrokkenheid, ambitie en leiderschap stimuleren binnen je organisatie? Wil je jouw managers ontwikkelen naar leiders die zich committeren aan de ontwikkeling en zelfsturing van medewerkers? Ik ga graag in gesprek met je over deze boeiende en essentiële organisatiethema’s.

Alle berichten